با نزدیک شده به روزهای پایانی تصدی اعضای پنجمین دوره شورای شهر سیاهکل و برگزاری انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا در تاریخ 28 خرداد 1400 و با توجه به مطالبه گری به حق مردم سیاهکل در خصوص ارایه گزارش عملکرد ، فعالیت ها و مصوبات شورای شهر سیاهکل و مطلع شدن از فعالیت های این دوره از اعضای شورای شهر ؛ پایگاه خبری و تحلیلی سیاهکل نیوز آمادگی لازم را جهت مصاحبه با تک تک اعضای فعلی شورا را داشته و انتظار به حقی هست که این شورا گزارشی از عملکرد خود به مردم ارائه بدهند که در طول این سالها در عرصههای مختلف چه خدماتی برای مردم انجام دادهاند.
در ذیل وظایف شوراهای شهر اشاره شده است که امید است اعضای شورای شهر با توجه به وظایف گسترده ای که در این سالها برعهده داشتند پاسخگوی مطالبات مردم (ارایه گزارش عملکرد) باشند
ماده 71 – وظایف شورای اسلامی شهر به شرح زیر است:
1 – انتخاب شهردار برای مدت چهار سال.
تبصره 1 – شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب
شهردار واجد شرایط اقدام نماید.
تبصره 2 – شهردار نمیتواند همزمان عضو شورای شهر باشد.
تبصره 3 – نصب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراکز استان
بنا به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایرشهرها به پیشنهاد شورای شهر و
حکم استاندار صورت میگیرد.
تبصره 4 – دوره خدمت شهردار در موارد زیر خاتمه میپذیرد:
الف – استعفای کتبی با تصویب شورا.
ب – برکناری توسط شورای شهر با رعایت مقررات قانونی.
ج – تعلیق طبق مقررات قانونی.
د – فقدان هر یک از شرایط احراز سمت شهردار به تشخیص شورای شهر.
2 – بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی،
بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها وپیشنهادهای اصلاحی و
راهحلهای کاربردی در این زمینهها جهت برنامهریزی و ارائه آن به مقامات مسئول
ذیربط.
3 – نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری و سایر
سازمانهای خدماتی در صورتی که این نظارت مخلجریان عادی این امور نگردد.
4 – همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملکتی در زمینههای مختلف
اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا بهدرخواست آنان.
5 – برنامهریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی،
فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقتدستگاههای ذیربط.
6 – تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی
دستگاههای ذیربط.
7 – اقدام در خصوص تشکیل انجمنها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تأسیس
تعاونیهای تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری،تحقیقات محلی و توزیع ارزاق
عمومی با توافق دستگاههای ذیربط.
8 – نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی، جنسی و اموال منقول و غیر
منقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد وهزینه آنها به گونهای که مخل
جریان عادی امور شهرداری نباشد.
9 – تصویب آییننامههای پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت
دستورالعملهای وزارت کشور.
10 – تأیید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یکبار توسط شهرداری تهیه
میشود و انتشار آن برای اطلاع عموم و ارسالنسخهای از آن به وزارت کشور.
11 – همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرحهای هادی و جامع
شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تأییدوزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی.
12 – تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات و
شرکتهای وابسته به شهرداری با رعایت آییننامهمالی شهرداریها و همچنین تصویب
بودجه شورای شهر.
تبصره – کلیه درآمدهای شهرداری به حسابهایی که با تأیید شورای شهر در بانکها
افتتاح میشود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد شد.
13 – تصویب وامهای پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ، مدت و میزان
کارمزد.
14 – تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره
که بنام شهر و شهرداری صورت میپذیرد با در نظرگرفتن صرفه و صلاح و با رعایت
مقررات آییننامه مالی و معاملات شهرداری.
تبصره – به منظور تسریع در پیشرفت امور شهرداری، شورا میتواند اختیار تصویب و
انجام معاملات را تا میزان معینی با رعایت آییننامه معاملاتشهرداری به شهردار
واگذار نماید.
15 – تصویب اساسنامه مؤسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با تأیید و موافقت وزارت
کشور.
16 – تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در
نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشوراعلام میشود.
17 – نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری.
18 – نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر.
19 – نظارت بر امور تماشاخانهها، سینماها و دیگر اماکن عمومی، که توسط بخش خصوصی،
تعاونی و یا دولتی اداره میشود با وضع و تدوینمقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت
و بهداشت این قبیل مؤسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت
جلوگیری از خطرآتشسوزی و مانند آن.
20 – تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیر محصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و
عمران و زیبایی شهر.
21 – نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول
بهداشت و توسعه شهر.
22 – وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تأسیسات شهری.
23 – نظارت بر اجرای طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابانها، میادین و
فضاهای سبز و تأسیسات عمومی شهر بر طبق مقرراتموضوعه.
24 – تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابانها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین
تغییر نام آنها.
25 – تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر
نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر بارعایت مقررات موضوعه و انتشار آن
برای اطلاع عموم.
26 – تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت
آییننامه مالی و معاملات شهرداریها.
27 – تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری.
28 – وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدانهای عمومی توسط شهرداری برای خرید و
فروش مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه.
29 – وضع مقررات لازم در مورد تشریک مساعی شهرداری با ادارات و بنگاههای ذیربط
برای دایر کردن نمایشگاههای کشاورزی، هنری، بازرگانیو غیره.
تبصره 1 – در کلیه قوانین و مقرراتی که انجمن شهر عهدهدار وظایفی بوده است،
شورای اسلامی شهر با رعایت مقررات این قانون بعد از یک سالاز تاریخ تصویب جانشین
انجمن شهر خواهد بود.
تبصره 2 – وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و سازمانهایی که شمول
قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است موظفاند در طولمدت یک سال مذکور در تبصره فوق
با بررسی قوانین و مقررات مربوط به خود هر کجا نامی از انجمن شهر سابق آمده و
وظایفی را به آن محول نمودهاست جهت اصلاح این گونه موارد لایحه اصلاحی به مجلس
شورای اسلامی ارائه نمایند.